Sulor, puckar, svålar eller helt enkelt däck, ja kärt barn har många namn. Nu när vintern så sakta släpper sitt grepp över vårt avlånga land så är det som vanligt bra att se över sina däck. Det kan man enkelt göra själv men det kräver lite ansträngning som att man böjer sig ner och studerar sina däck noga, gärna med en liten ficklampa till hands. (Varför inte använda den fiffiga funktionen ”ficklampa” på mobilen till exempel?) Se till att parkera bilen på en bra och plan plats gärna med god belysning, allra helst i fullt dagsljus. Vrid gärna på ratten så att det främre hjulparet sticker ut lite grann från bilens skärm. Det gör det enklare att komma åt och man får en bättre överblick. Lägg helst i handbromsen också så att bilen verkligen står stilla och inte rullar lite fram eller tillbaka.
När man synar däcket bör man hitta en liten brygga som löper i samma riktning som hjulaxeln mellan spåren i däcket. Denna lilla brygga eller upphöjning kallas för en slitklack eller en mönsterdjupsvarnare. När den klacken eller bryggan är i samma nivå som den mönstrade delen av däcket ja då är det dags att köpa sig ett nytt däck. Det måste vara minst 1,6 mm spårdjup kvar på ett sommardäck och 3 mm för ett vinterdäck. Förutom denna lilla mönstervarnare så bör man också granska hur jämnt eller ojämnt slitaget är fördelat. Ibland kan en hjulinställning vara nödvändig på grund av att hjulen lutar lite inåt eller utåt. Slitaget bör vara lika stort på insidan, alltså in mot bilens centrumlinje som på utsidan, alltså den del som är lättast att granska. Ibland är det inte så enkelt att se slitaget fördelning över däckytan. Då kan det underlätta om man åker till en mack som har en lyftanordning. Fördelen med att lyfta upp bilen är att man slipper krypa runt på knä och man kan samtidigt passa på att kontrollera andra saker med bilens underrede, som rostskydd, handbroms, bromsar och så vidare.
Bilens kontakt med vägbanan är som bekant inte större än ungefär fyra handflator, fördelat på de fyra däcken. Så se till att ha så bra mönster som möjligt för en säker fart.